ImportStory's

Wiesmann Roadster MF5 – December 2010

De rest-BPM belasting was en is een goede bron van inkomsten voor de Nederlandse staat. In 2020 haalde de staat maar liefst €1,5 miljard binnen. De laatste jaren zal dit bedrag niet veel kleiner geworden zijn… Hoewel, de BPM op elektrische voertuigen is nog steeds 0 (dit zal op een gegeven moment veranderen) en de BPM op hybride voertuigen is zeer laag; een BMW X5 45e Hybrid heeft een bruto-BPM van nog geen €800,-. De niet hybride X5 40i gaat al gauw richting de €18.000,-… En de BTW die men voor een nieuwe auto afdraagt wordt ook over de BPM berekend. Belasting op belasting dus…

Maar de échte klapper had de Nederlandse staat op deze geweldige en zeer exclusieve Wiesmann Roadster MF5 kunnen maken… Stel dat de eerste eigenaar van deze MF5 in 2010 zich in Münster bij de gebroeders Wiesmann had gemeld voor een MF5 Roadster, gespoten in “Onyx-Black” met “Naturbraun” leder, gekleurde gordels, een buitentemperatuurmeter a €240,-, nog betere remmen a €9.000,-… Enfin, u snapt waar dit verhaal heengaat. Onderaan de streep zou deze Roadster dan een whopping €317.000,- hebben gekost. Bijna €84.000,- hiervan is BPM. Rechtstreeks de staatskas in. Dat is een bijzondere vermelding op Prinsjesdag waard, denken wij… 🙂

Maar goed, daar gaat het uiteindelijk niet om. Waar het wel om gaat is dat deze in December 2010 voor het eerst tenaamgestelde MF5 nog geen 26.000 KM op de teller heeft en daarmee werkelijk als nieuw is. Deze MF5 heeft de BMW V10 motor uit de E60/E61 BMW M5 onder de motorkap. Deze S85B50A levert 507 PK bij 7750 toeren per minuut. Met een gewicht van slechts 1470 KG is deze Roadster werkelijk angstaanjagend snel.  

In totaal werden er slechts 43 Roadster’s gebouwd met een V10 aan boord. Dit exemplaar is de 29e uit de serie. Echt een heel bijzonder voertuig! Echt weer een feest om zo’n gave Wiesmann te logeren te hebben!