In de zomer van 2012 kwam Porsche met de tweede generatie van de Cayman op de proppen. Intern noemde men deze de 981. De Cayman verschilt van de grotere 911 wat betreft de plaats van de motor; deze ligt bij de Cayman in het midden van de auto (ipv. op / achter de achteras). Kenners waren het, mede hierom, al snel met elkaar eens en aldus staat de Cayman bekend als een van de best rijdende sportauto’s die er te krijgen was. Deze onlangs door ons in Luxemburg gevonden en hierna geïmporteerde Cayman is nog exclusiever aangezien het hier een zogenaamde GT4 betreft. Als men al een exemplaar in Nederland vindt, kosten deze al gauw €10.000,- méér…
Deze GT4 is voorzien van een 3.8 liter grote 6-cilinder boxermotor (“flat-six”) die Porsche in de 911 Carrera S monteerde. Deze motor levert 385 PK en is gekoppeld aan een snaarstrak schakelende 6-(hand)bak. De remmen en delen van de achterwielophanging komen van de 911 GT3. Evenmin een stakker.
Deze GT4 weegt slechts 1.315 KG, zo’n laag gewicht met zoveel PK’s… Spektakel gegarandeerd! 0-100 doet de Cayman in 4,4 seconden. Wie zijn of haar voet lang genoeg op het gaspedaal houdt bereikt op enig moment een topsnelheid van 295 km/h…
Met ongeveer 5.000 gebouwde GT4’s zal deze Cayman altijd een bijzondere verschijning en een waardevaste investering blijven. Maar bovenal een geweldige en vooral pure auto! Deze specifieke Cayman GT4 komt uit juni 2016 en heeft bij twee eigenaren slechts 20.000 aantoonbare kilometers gereden. De auto is voorzien van kostbare maar erg goed zittende carbon kuipstoelen. Leuk detail; de storende motor start-stop functie is op deze Cayman niet aanwezig!
De getoonde foto’s zijn dit keer door de getalenteerde Joep van @autostills gemaakt