Wij begonnen onze week met een auto die…
- Plaats biedt aan 7-personen
- Fiscaalvriendelijk te rijden is
- Een 4.8 liter metende V8 onder de motorkap heeft
- 355 PK over 4 wielen verdeelt
- Uit Japan komt maar géén Japanner is!
Jazeker, u leest het goed; deze in Juni 2007 voor het eerst toegelaten BMW X5 4.8i reed zijn eerste kilometers en 13 jaren in Japan! Een aardige wereldreis heeft deze SUV achter de kiezen; gebouwd werd dit model in Spartanburg, South-Carolina in de VS, hierna naar Tokyo, daarna naar Zuid-Duitsland en nu dus in Nederland.
U heeft het wellicht al vaker gelezen of gehoord maar in Japan ben je een hele grote meneer of mevrouw wanneer je met een linksgestuurd Europees premium-product rijdt. Enige probleem is dat ze gebruikt niet heel gewild zijn aangezien het stuur aan de verkeerde kant zit en aldus en masse naar Europa (terug)komen en dat voor relatief scherpe bedragen. En aangezien het grotendeels EU spec auto’s zijn (zaken als radio, verbruiksmeter en nog wat zaken wijken af) hoeft er weinig aan aangepast te worden. De EU typegoedkeuring ontbreekt waardoor de “Duitsland route” (= eerst registreren in Duitsland en daarna in Nederland) de meest eenvoudige en kostenefficiënte manier is. En zo rijdt men voor nog geen €16.500,- is een fiscaalvriendelijke tank die een behoorlijk eind full-options is!
Deze specifieke X5 had in Japan 1 eigenaar die de auto braaf naar BMW Dealer Wako bracht voor het onderhoud, blijkens het pak facturen in het dashboardkastje dat m.b.v. Google Translate goed te lezen was. In 2020 kwam de auto naar Zuid-Duitsland bij een liefhebber terecht die de auto EU-klaar maakte en veel pakkingen en onderdelen van het koelsysteem verving. De lakdiktemeter gaf aan dat deze 4.8i volledig in zijn originele lak staat en onze fijne EOBD reader gaf het bewijs dat de kilometerstand van 120.000 KM volledig origineel is.
Voor minder geld dan een origineel EU geleverd exemplaar rijdt onze client in een serieus mooie én gekoesterde BMW. En dat ook nog eens fiscaalvriendelijk!