De Audi Q7 van het type “4L” werd tussen 2005 en 2015 gebouwd. Een enorm lange periode; de gemiddelde levensduur van een (Duits) model bedraagt ongeveer 6 jaar… Wel kreeg deze kolossale SUV in 2010 een uitgebreide facelift. Deze onlangs door ons geïmporteerde Q7 is van feb. 2011 en is daarmee voorzien van het moderne front. Deze Q7 werd veel als diesel verkocht. Sterker nog, dit model was met een beresterke V12 diesel te verkrijgen. Dat moet heerlijk rijden!
Keerzijde is dat de, voor particuliere kopers meer interessante, benzine-varianten veel schaarser zijn… Wij moesten dan ook snel beslissen van de Audi dealer in Nürnberg of wij deze 333 PK sterke 3.0 TFSi (bekend van de Audi S4 / S5) Quattro Q7 wilde kopen; er hadden zich in amper 2 dagen al 9 mensen gemeld…
En terecht ook want gaaf, uniek én absoluut full-option, dat is deze Q7 zeker! En met aantoonbaar 69.000 KM op de teller amper ingereden…
De eerste 2 jaar was de auto in bezit van Audi AG. Dergelijke directieauto’s worden letterlijk met het heel boekje besteld. Zo komt de buitenkleur, “Akoyasilber” rechtstreeks uit de Audi Exclusive lijn. Ook de alcantara dakhemel met contrasterende steeknaad en de leren bekleding zijn op speciale wens, buiten de reguliere optielijst om, besteld. Verder biedt de auto plaats aan 7 personen, luistert men via een Bang&Olufsen SoundSystem naar muziek, veert de auto op lucht ipv. stalen veren, is de beglazing dubbel en zo kunnen we nog wel even doorgaan…
Al met al kost deze auto €32.500,- rijklaar op Nederlands kenteken. Serieus geld voor een auto van 9 jaar. Voor dit geld krijgt men echter wel een werkelijk zo goed als nieuwe Q7 die nieuw €123.500,- kostte…