ImportStory's

Volvo V90 T6 AWD Recharge R-Design – April 2022

Over hybride voertuigen zijn de meningen verdeeld… Schrijver dezes is in ieder geval fan! Korte ritjes (in de stad) lekker op stroom en de lange ritten -wanneer een verbrandingsmotor lang hetzelfde toerental draait en dus zuinig is- op benzine. Ideaal want zo heeft men geen last van de nog soms te wensen overlatende laadstructuur in Europa.

Volvo bouwt al meer dan 10 jaar Hybrids; het begon mert de V60 D6 diesel-hybrid -je struikelde er nog niet zo lang geleden over- en meer recent de XC90, V60, V90 etc. als benzine-Hybrid. Ook over die auto’s struikelde c.q. struikelt men.

Met de gemonteerde 11,6 kwh accu komt men in de regel zo’n 40 km ver. In ideale omstandigheden that is. Dit is voor veel mensen net even te weinig en aldus bracht Volvo begin 2022 de T6 en T8 met 18,8 kwh accu op de markt. Met deze accu kom je -wederom afhankelijk van een aantal factoren zoals het weer- zo’n 60 a 75 km ver. Kijk! Dat schiet op! Deze in April voor het eerst in gebruik genomen Volvo V90 T6 AWD R-Design is van zo’n hoogspanningsaccu voorzien.

Deze sportieve R-Design werd geconfigureerd door een manager van een grote Volvo dealer organisatie uit Noord-Duitsland. Hij werd eens een keer in een andere kleur besteld dan het obligate zwart, “Jeansblau” werd het! Verder werd de auto voorzien van leer, een panoramadak, Harman & Kardon soundsystem etc. Als T6 heeft de auto een systeemvermogen van 386 PK; 250 PK’s worden door de 2.0 liter tellende 4-cilinder opgewekt. De andere 136 paarden door de elektromotor. Hiermee sprint deze blauwe stationcar in 5,5 sec. naar 100 km/h en is de pret bij een (begrensde) 180 km/h weer over.

Ja, zo’n V90 T6 Recharge is op papier én in de praktijk een bijzonder fijne en comfortabele auto maar geduld moet men wél hebben… Voor een nieuw exemplaar dient men min, een jaar geduld te hebben. Te lang voor onze client die ons inschakelde om deze fraaie R-Design naar Nederland te halen.

Door de lage beschikbaarheid van nieuwe exemplaren schrijven jong gebruikte maar weinig af; van de €72.500,- die men voor een nieuwe moet neertellen was er bij dit exemplaar nog €71.000,- over. Uiteraard inclusief alle kosten…