RJ’s hersenspinsels afl. 1 “Koning Winter en het ontstaan van AutoRaad”
Het idee was er, iets doen met de liefde voor auto’s. De compagnon (Eric) was er ook! Nu nog een naam… Vele namen passeerde de revue; “Excellent Auto Advies”, “De auto helper”, “RJ en Eer’s Auto Advies”… U leest het al; het verzinnen van een goede naam was bepaald geen sinecure…
Toen was daar “Launching Customer” M! M was op zoek naar een Volvo V70 Diesel die hem dagelijks vanuit het Kennemerland naar regio Rotterdam zou brengen, per week al gauw zo’n 600 km. “Zo’n V70 1.6 Diesel, die zijn lekker zuinig!” debiteerde M. Maar ja, als je een V70 Benzine met een goede 200 pk gewend bent dan is dat wel een erg grote terugval… Om nog maar niet te spreken over de restwaarde van een dergelijke ondergemotoriseerde V70…
In Bremen stond gelukkig een fraaie V70 D5 (meer dan 200 pk, verbruik nog geen 7L/100 km) in “Ocean Race” uitvoering. Dit moet ‘m worden! De eerste trip voor “Exellent Auto Advies” ging dan toch écht plaatsvinden! Op een dag die later bekend zou worden als de enige dag van 2016 waarin het écht winterde. Een fijn vooruitzicht op oude zomerbanden, in de branche ook wel liefkozend “gladiaaltjes” genoemd,
Daar stonden we in Bremen, het was koud en het sneeuwde. Het sneeuwde zelfs hard… Onder een dikke laag sneeuw kwam er een vrijwel ongebruikte V70 D5 vandaan; mooi, goed in de extra’s en met nog geen €15.000,- stukken goedkoper dan bij ons in Nederland! Maar ook hier gold; voorzien van zomerbanden! Vrijwel nieuw maar toch, zomerbanden!
Alles ging goed, misschien wel te goed. Op de terugweg begon het, na een klein halfuurtje, wéér keihard te sneeuwen, en dat is niet fijn als je op grote en platte zomerbanden rijdt in een auto van een cliënt! Irritant, temeer daar ik het idee had om eens hardop na te kunnen denken over een naam die beter klonk dan “Excellent Auto Advies”… Het beste denkwerk verricht men nu eenmaal of in een kleine ruimte waar wij dagelijks veel zijn (in de volksmond ook wel “WC” genoemd) of in mijn geval tijdens een lange rit op de Autobahn. Nu ben ik geen ster in multitasken en daarbij had ik mijn aandacht meer dan normaal nodig voor het verkeer. De eerste klap is immers een daalder waard maar deze letterlijke klap(per) moest nu juist voorkomen worden.
Een vermoeiende 2,5 uur volgde. Toen, ergens in de buurt van de grens bij Enschede, maakte mijn brein een raar “sprongetje”. Het was inmiddels opgehouden met sneeuwen, er kwam kennelijk “werkgeheugen” vrij 😉 Ik bedacht mij dat zo’n potente D5 toch beter zou zijn zonder handbak en met automaat. Dat was raad die ik eerder gegeven had, maar M was onverwurmbaar. Wacht eens even Automaat, raad, AutoRaad! AutoRaad! Simpel, “catchy” en het webdomein was nog vrij, dat kon ik snel checken omdat mijn internet weer werkte, als starter is er immers geen budget voor een dure buitenland data bundel…;-)
De rest van de rit ging ongemerkt aan mij voorbij; wat een heerlijke auto, zo’n V70 D5, zelfs als niet autora… eh automaat 😉 De naam zorgde ervoor dat ik die avond pas laat in slaap viel en de volgende dag direct aan de slag ging met het maken van de plannen. Het resultaat ziet u nu voor u!
Ik ben nog elke dag blij dat ik de stap heb gezet van het enigszins saaie maar zekere “corporate” leven naar het veel spannendere maar ook onzekere ondernemersbestaan. Belangrijkste is dat de eerste opdrachten binnenkomen en de reacties op ons bedrijf enthousiast zijn, hiervoor dank ik iedereen hartelijk!
Rutger Jan