ImportStory's

BMW X5 40e Hybrid – Mei 2018

Aan het ontbreken van bladeren aan de bomen kunt u zien dat deze BMW X5 40e Hybrid uit mei 2018 alweer enige tijd geleden (begin feb. Dit jaar om precies te zijn) werd afgeleverd. Reden om deze Imperialblauwe hybride SUV in het spreekwoordelijke zonnetje te zetten is het nieuws dat vanochtend in het fd viel te lezen; voor het eerst zijn er meer hybrideauto’s dan benzineauto’s verkocht; in de eerste 4 maanden van dit jaar 40.400 stuks tegen 40.200 benzineauto’s. Hybrideauto’s hebben inmiddels een marktaandeel van 40%.

Niet gek aangezien het voor de meeste consumenten een perfecte aandrijflijn is; de korte (stads)ritjes lekker elektrisch en de lange rit op benzine. Dan draait de motor lang eenzelfde toerental en is deze lekker zuinig. Plugin-hybride rijden in deze BMW X5 is natuurlijk helemaal een feest; zittend op de met leer beklede comfortzetels, adaptieve cruise-control die het rijden gedeeltelijk uit handen neemt, luisterend naar muziek die uit de Harman & Kardon luidsprekers komt, een panoramadak is uiteraard ook aanwezig, kortom, het ontbreekt de inzittenden aan weinig. Een keerzijde heeft de hybride aandrijflijn m.i. ook; een actieradius van in de regel 30 a 50 km is niet enorm en door het hoge gewicht van het accupakket “deint” de achteras van de X5 meer als een exemplaar met benzine of dieselmotor. Hetgeen ons nog het meest “pijn” doet is de manier waarop de benzinemotor in werking gezet wordt zodra nodig; een koude motor die direct naar 3000 toeren wordt gejaagd; arm ding! Maar goed, de ingenieurs van BMW zullen er vast goed over nagedacht hebben! En dat mag ook best voor een auto die nieuw €112.500,- heeft gekost. Hij staat nu overigens voor 55% minder voor de deur. Not bad!